Epe van toen: 60 km/uur véél te hard op de Heerderweg

heerderweg1 CustomDit keer een foto van een weg die voortdurend in de actualiteit is: de Heerderweg. Een ouwetje, want de weg, waar gebruikers op bepaalde gedeelten door een groene erehaag reden, is er nog niet op geasfalteerd; dat gebeurde pas in 1931.

Vraag me niet waar precies de foto is genomen. Wellicht zijn er mensen die iets herkennen en zo goed willen zijn dat hieronder te melden. Onder de prent staat in ieder geval: ‘Heerderweg. Groet uit EPE’.

Binnen de bebouwde kom mag je er nu 50 km/uur rijden en buiten de bebouwde kom 80 km/uur, maar dat wordt na de reconstructie op het grootste gedeelte 60 km/uur.

Vroeger was 60 km/uur belachelijk hard. In oktober 1925 werd een inwoner van Staverden door de wachtmeester en brigadier van de Koninklijke Marechaussee geverbaliseerd omdat hij met zijn auto ‘met groote snelheid, naar gissing ± 60 km den bocht had genomen even over den spoorweg te Epe, zonder daarbij nog voldoende signaal te geven’, aldus de Nieuwe Apeldoornsche Courant van 30 oktober 1925 in een verslag van een zitting van de kantonrechtbank. ‘Beklaagde voerde aan, dat hij, om den overweg te passeren nimmer met zoo’n snelheid rijdt en dus even verder op de bocht bij ‘Rozenhof’ onmogelijk in de aangegeven snelheid heeft gereden. Bovendien is de weg daar zeer breed, was het slecht weer en bestond niet het minste gevaar. De echtgenote van beklaagde, buiten eede gehoord, verklaarde dat zij evenmin aan eenig gevaar heeft gedacht en dat haar man steeds bedachtzaam rijdt.’

De kantonrechter kwam er niet uit en besloot ter plekke te gaan kijken. Zijn uitspraak is niet bekend, maar duidelijk is wel dat 60 km/uur toen knetterhard was.

Ter vergelijking: in de gemeenteraadsvergadering van juni 1928 werd een verzoek om de maximum toegestane snelheid in de bebouwde kom te verhogen van 10 naar 20 km/uur afgewezen omdat dat in strijd zou zijn met de Motor- en Rijwielwet. In augustus 1939 werd die snelheid verhoogd naar 45 km/uur. Maar iets langzamer dan nu, dus.

Verder viel het me op dat er in de jaren 20 en 30 heel wat ongelukken zijn gebeurd daar, ook dodelijke, vooral in de omgeving van de spoorwegovergang. Meer dan in de afgelopen decennia in ieder geval.

Dat de Heerderweg in 1931 werd geasfalteerd was overigens heel wat; in hetzelfde jaar werd pas een weg aangelegd van Soerel naar Gortel en Tongeren. Het materiaal dat gebruikt werd: heideplaggen.

Laat je reactie achter

Reageer als gast

0
algemene voorwaarden.
  • Gert van den Esschert

    Het eerste huis links is van de familie Eickhoff, met er naast inderdaad het voormalige huis van dokter Arend Mijs, gebouwd in 1901. Dit huis aan de Hoofdstraat 35 werd vroeger ook wel Villa Arend-State genoemd, en is later aan de zijkant (als je ervoor staat links) uitgebouwd. Drs. A. Mijs was een zeer geliefd huisarts in Epe en wel van 1926 tot 1958. Momenteel woont hier de familie K. van Brug. Het perceel op de voorgrond lijkt nog niet bebouwd. Hier is tegenwoordig op de hoek van de Hoofdstraat met de Vlijtweg, de huisartsenpraktijk van Van Rij De Smit gevestigd, voorheen was dokter Rob Besijn hier ruim 20 jaar actief als huisarts.

  • Evert

    Peter heeft gelijk. Alles wijst op het huis van Dr. Smit en Dr. Mijs., met daar tussen in de ingang van toen de Vlijtweg.

  • Gerrit

    Misschien heeft Peter wel gelijk. Ik dacht richting Heerde tegenover de groenteboer Brands? Wie heeft er gelijk??

  • Peter Bosch

    Volgens mij is deze foto genomen richting dorp.
    2e huis van links is de woning van Dr. Mijs.

Terzijde

samen

Houd vol, we moeten met z'n allen door deze crisis. Houd rekening met elkaar en wees extra lief voor iedereen die dat nodig heeft.

 

Copyright www.epernet.nl

Niets mag zonder toestemming van de redactie worden overgenomen.