VoorleesExpress zoekt vrijwilligers

Foto Lilian van Rooij Fotografie Copyright VoorleesExpress 2017 AangepastAl enige jaren is de VoorleesExpress actief in de gemeente Epe. Jaarlijks worden ongeveer 30 gezinnen aan fanatieke vrijwilligers gekoppeld die wekelijks op bezoek komen. Gezinnen staan te springen om met een voorlezer aan de slag te mogen. KoppelSWOE is daarom op zoek naar gedreven voorlezers én vrijwillige coördinatoren.

De VoorleesExpress helpt gezinnen hun (Nederlandse) taal te verbeteren binnenshuis. De kinderen laten een achterstand zien of dreigen die te krijgen. Samen met de voorlezer maken zij kennis met voorlezen of worden zij meer gestimuleerd. Dit gebeurt in een traject van 20 weken, waarbij ook minimaal één bezoek wordt gebracht aan de bibliotheek met kinderen en ouder(s). Uiteindelijk zou er zo meer ruimte moeten komen voor taal en boeken in het gezin. Zo wordt ervoor gezorgd dat ze een goede toekomst tegemoet gaan, want alles begint met het beheersen van de taal.

Voorlezers
Wekelijks breng je als voorlezer een bezoek aan het gezin en neem je boeken en spelletjes mee. De kinderen verschillen in de leeftijd 2 tot en met 8 jaar. Samen met de kinderen lees je één of meer boeken en praat je over het verhaal en de plaatjes. Daarnaast speel je ook vaak een (taal-)spelletje of doe je andere leuke activiteiten. Hierbij is het contact met ouders ook erg belangrijk. Ouderbetrokkenheid stimuleer je door hen bijvoorbeeld mee te laten doen aan een spelletje.
Bij de start deel je mee aan een basistraining en een training over interactief voorlezen. De training interactief voorlezen wordt gegeven door Bibliotheek Noord-Veluwe.

Coördinatoren
Alle voorlezers worden begeleid door vrijwillige coördinatoren. Als coördinator begeleidt je maximaal vijf voorlezers. Je gaat mee met de voorlezer tijdens het eerste voorleesbezoek, daarna kom je halverwege een keer langs en aan het eind. Zo kun je de gezinnen en voorlezers helpen met tips en ideeën. Tussentijds zal de begeleiding vooral op afstand plaatsvinden.
Je probeert ook de voorlezers twee keer tijdens hun traject bij elkaar te brengen. Hierdoor ontstaan er leerzame en ongedwongen momenten, waarop voorlezers hun (boeken-)tips en vragen kunnen delen. Ook de vrijwillige coördinator krijgt trainingen.

Spreekt één van deze vrijwilligersfuncties aan? Ga dan naar de voorlichting op donderdag 5 maart om 14.30 uur in Triton, Jasmijnstraat 36 in Vaassen. Ben je niet in staat om te komen? Meld je dan aan bij projectleider Mariska van Elst. Dit kan per mail via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of per telefoon via 0578-676767.

Foto Lilian van Rooij Fotografie Copyright VoorleesExpress 2017 Aangepast

Foto: Lilian van Rooij

samen

Houd vol, we moeten met z'n allen door deze crisis. Houd rekening met elkaar en wees extra lief voor iedereen die dat nodig heeft.