Vier nieuwe exposities bij Hagedoorns Plaatse

In Veluws Museum Hagedoorns Plaatse zijn dit jaar vier nieuwe tentoonstellingen te zien, variërend van natuurfotografie van Jan Huttinga en landschapsschilderkunst van Marjolein Menke tot zilveren sieraden uit Kampen en poppen van (toenmalig) koningin Juliana.

Wild op de Veluwe
Natuurfotograaf Jan Huttinga komt als jachtopzichter van Kroondomein Het Loo op plekken waar anderen niet mogen komen. Zijn werkgebied ligt in het noorden van het Kroondomein rondom het buurtschap Gortel, waar hij ook woont. Hij kent het bosgebied door en door en weet waar het wild zich ophoudt. Omdat hij zijn camera altijd bij zich heeft, ziet hij kans prachtige foto’s van Veluws wild te schieten. Daarvan zijn er 26 te zien in de expositieruimte van Hagedoorns Plaatse van 1 juni t/m 21 december.

Kamper zilver
De Nunspeter Rein Lotterman is al meer dan 40 jaar verzamelaar van Veluwse streekdracht. De bij deze kleding gedragen sieraden en accessoires kwamen veelal uit Kampen. Dit was de reden dat hij zich ging toeleggen op het verzamelen van zilver dat gemaakt is door zilversmeden uit deze Hanzestad. Oorspronkelijk verzamelde hij alleen objecten die een link hadden met streekdracht uit de regio. Later voegde hij ook andere voorwerpen toe. Het Kamper zilver is van 2 maart t/m 21 december te zien bij Hagedoorns Plaatse.

Tussen heuvels en rivier, landschap en plantaardigheden in olieverf
Onder deze titel exposeert Marjolein Menke een aantal van haar werken bij Hagedoorns Plaatse. Sinds 1990 woont en werkt zij (weer) in Epe. Schilderen doet ze overal, buiten, soms samen met anderen, op schilderfestivals in binnen- en buitenland of in haar atelier, waar zij zich vooral op portretten richt. Zij schildert altijd naar waarneming in een losse, open toets. Op de tentoonstelling, te zien van 2 maart t/m 28 mei, zijn behalve een aantal portretten en schilderijen met plantaardige onderwerpen vooral landschappen uit de omgeving van Epe te zien.

Poppen van koningin Juliana
Koningin Juliana kreeg tijdens defilés op paleis Soestdijk regelmatig bijzondere poppen aangeboden. Aanvankelijk waren het poppen met overwegend Nederlandse klederdracht, later schonken delegaties van buitenlandse werknemers poppen in Turkse of Marokkaanse dracht. Ook tijdens staatsbezoeken ontving de prinses regelmatig in exotische kleding gestoken exemplaren. Behalve de klederdrachtpoppen omvat de collectie ook poppen in uniformen of beroepskleding. Een selectie van de klederdrachtpoppen, die zelden te zien zijn, wordt van 2 april t/m 21 december bij Hagedoorns Plaatse geëxposeerd.

Ons buitengebied is vergeven van percelen waarop kerstbomen, buxussen en ander landschaps ontsierend groen wordt geteeld. Wij vinden dat verschrikkelijk. En het ergste is, dat de gemeente er nog vrolijk aan meewerkt ook om nog eens een terrein van 36 voetbalvelden groot te bestemmen voor kerstbomen. Hoe haal je het in je hoofd! Vraag eens rond hoeveel mensen dat wèl mooi vinden. Nog even en we houden geen weiland meer over. Bescherm het landschap eens, in plaats van een bedrijf dat te laten verpesten! Hé, 'bescherm het landschap' is ook de naam van een actiegroep en website die zich daar tegen verzet. Goed werk mensen! Hulde!

Laten we het netjes houden: de actieve communicatie die burgemeester Hans van der Hoeve in zijn nieuwjaarstoespraak beloofde, laat nog wat te wensen over. Zo heeft de gemeente niet het (slechte) nieuws gecommuniceerd dat ze de komst van nog meer megastallen mogelijk heeft gemaakt. Alleen D66, GroenLinks en de PvdA toonden voldoende gezond verstand om daar tegen te zijn. Gelukkig is er een actiegroep met een website die dat nieuws bekend maakt en er tegen in het verweer komt. Ook onder de vlag van 'bescherm het landschap'!

De inspraakprocedure loopt nog, de Tweede Kamer moet er nog over praten, de EU is er nog niet uit, maar Cora van Nieuwenhuizen verkondigt nu al: Lelystad Airport gaat door, we krijgen hier op de Veluwe een bonk herrie boven onze hoofden. Lak aan de democratie, lak aan het volk, lak aan Natura 2000.

Dit verhaal van Daniël Verveer deed me denken aan een verhaal dat ik een tijd geleden toegestuurd kreeg. De grootste klimaatvervuilers zijn de generaties na ons

VA01 2019 VP

Alles over de nieuwe VA-krant die deze week verschijnt is hier te lezen.

Een wel heel intrigerende foto uit Syrië in de Volkskrant staat hier.

Wat een geweldige serie is Tyisch Veluwe, van maandag t/m donderdag vanaf 19.15 uur op NPO 2. Mensen om van te houden, in al hun eenvoud. Een absolute aanrader.

Leuk interview in NRC met Marc Overmars over zijn werk.

Epe mien däärpien deel 3 van Gert van den Esschert ligt nog in de winkel en daar is nu deel 1 ook bij gekomen. Het is de vierde herdruk van het succesvolste boek uit de serie, waar nog steeds veel vraag naar is. Snel naar de winkel of bestellen bij Uitgeverij Gelderland, voordat het weer uitverkocht is!

Het is al even geleden dat het geplaatst is, maar daarom niet minder actueel en de moeite waard: Simon Kuper in het AD over hoe het zo ver heeft kunnen komen met de Brexit. Een kostelijk en verhelderend verhaal! Klik hier.