Stichting Vrienden staat pal voor monumentale Grote Kerk

vrienden van grote kerkDe Grote Kerk is een beeldbepalend monument in het centrum van Epe. Deze kerk moet dus in goede staat blijven, vinden vele inwoners van deze gemeente. De Stichting Vrienden van Toren en Grote Kerk Epe denkt daar ook zo over. Deze stichting, in 1982 opgericht, heeft als doel om onderhouds- en restauratiewerkzaamheden (deels) te bekostigen. Zodat de kerk ook in de toekomst voor alle Epenaren behouden blijft. Want het Eper dorpscentrum zonder Grote Kerk; dat is toch geen optie?

De Grote Kerk (ook wel de St. Maartenskerk genoemd) is als monumentaal gebouw niet meer weg te denken in het dorpscentrum van Epe. De binnen- en de buitenkant van deze prachtige kerk ziet er momenteel zeer goed uit. Maar de kerk in Epe moet natuurlijk zo mooi blijven. Daar komt de Stichting Vrienden van Toren en Grote Kerk Epe in actie. Deze stichting zorgt er namelijk mede voor dat dit monument ook de komende decennia zo mooi blijft als het nu is. ,,Samen met de kerkrentmeesters blijven we plannen maken om de huidige staat te behouden”, aldus Werner van Eelen, voorzitter van het huidige bestuur.

De Stichting Vrienden van Toren en Grote Kerk Epe is voor veel Epenaren een onbekende organisatie. Toch heeft dit fonds recentelijk nog flink financieel bijgedragen aan de meest recente aanpassingen (haan, nieuwe uurwerken, toren en het dak bij de vorige restauratie) van dit Eper monument.

De Stichting Vrienden van Toren en Grote Kerk Epe is 12 oktober 1982 opgericht door Bart Stegeman, Henk Kwakkel en Jacob Engels. Zij waren zeer bewust afkomstig vanuit allerlei gezindten en kerkgenootschappen, aldus Van Eelen. ,,Dit om aan te geven dat het hen puur om het gebouw ging. De Grote Kerk in Epe is er namelijk niet alleen voor de leden van de Protestantse Kerk Nederland, de kerk is er voor alle Epenaren.”

De Stichting Vrienden van Toren en Grote Kerk Epe wil dit prachtige, historische Eper monument daarom in goede conditie houden. Naast voorzitter Werner van Eelen bestaat het huidige bestuur uit Margrete Loman (secretaris), Peter Dalhuisen (penningmeester), Edo Ooms (tweede penningmeester) en de algemene bestuursleden Herman Dalhuisen, Henk Kwakkel en Bart van Vemde. Nog altijd is de stichting er alles aan gelegen om de Grote Kerk van Epe voor het heden, maar zeker ook voor de toekomst te kunnen behouden. Van Eelen namens het bestuur: ,,We staan als stichting voor dit prachtige Eper monument en we willen er ook alles aan doen om er voor te zorgen dat de kerk ook de komende decennia kan blijven bestaan.”

Ook een donatie doen?
Het fonds dat de Stichting Vrienden van Toren en Grote Kerk Epe al jaren beheert, is ontstaan door het organiseren van evenementen, maar ook door giften van donateurs en geschonken legaten. Heeft u ook iets met de Grote Kerk in Epe? Dan wilt u misschien ook wel een financiële bijdrage leveren om de stichting te steunen. Via de vernieuwde site www.vriendengrotekerkepe.nl is veel meer informatie te vinden hoe u kunt helpen.

vrienden van grote kerk

Het bestuur van de Stichting Vrienden van Toren en Grote Kerk Epe

Wat is het toch altijd frappant dat bij alle partijen na de verkiezingen feest wordt gevierd. Bij de winnaars uiteraard, maar ook bij de verliezers, omdat het verlies kleiner was dan verwacht, omdat de partij 'weer klimt', omdat de partij de grootste is gebleven, omdat ze een 'factor van belang' is gebleven, omdat de uitslag weliswaar slechter is dan de vorige keer maar beter dan in de peilingen, enzovoorts. Dus eigenijk alleen maar winnaars en geen verliezers. Politiek ten voeten uit.

VA02 2019 01 Aangepast

De nieuwe VA-krant is een heel bijzondere. Om naar uit te kijken! Hier vast een leuk voorproefje!

100% wild: vanmorgen twee wilde zwijnen met 16 biggetjes gezien. Ze zijn er vroeg bij. Voorjaarsbode? Nee, zachte winter, want de draagtijd is bijna vier maanden.

Vrolijk makend filmpje van de dag over Jenny, een paard dat dagelijks alleen aan de wandel gaat.

Prachtadvertentie in De Schaapskooi .

In De Telegraaf: Gezin uit Epe kreeg plots Syrische buren: ’Nu hulp nodig’

Ons buitengebied is vergeven van percelen waarop kerstbomen, buxussen en ander landschaps ontsierend groen wordt geteeld. Wij vinden dat verschrikkelijk. En het ergste is, dat de gemeente er nog vrolijk aan meewerkt ook om nog eens een terrein van 36 voetbalvelden groot te bestemmen voor kerstbomen. Hoe haal je het in je hoofd! Vraag eens rond hoeveel mensen dat wèl mooi vinden. Nog even en we houden geen weiland meer over. Bescherm het landschap eens, in plaats van een bedrijf dat te laten verpesten! Hé, 'bescherm het landschap' is ook de naam van een actiegroep en website die zich daar tegen verzet. Goed werk mensen! Hulde!

Epe mien däärpien deel 3 van Gert van den Esschert ligt nog in de winkel en daar is nu deel 1 ook bij gekomen. Het is de vierde herdruk van het succesvolste boek uit de serie, waar nog steeds veel vraag naar is. Snel naar de winkel of bestellen bij Uitgeverij Gelderland, voordat het weer uitverkocht is!