epernetbordje

Epe mien däärpien 3

EMD 3 cover Aangepast

Als er een prijs zou worden uitgereikt voor het boek dat bij de lezers het meeste enthousiasme losmaakt, gaat die zonder twijfel naar 'Epe mien däärpien 3'. Hier een persbericht en hier een interview met auteur Gert van den Esschert. Verkrijgbaar bij Boekhandel Bosch, de Read Shop en Uitgeverij Gelderland.

Stichting Vrienden staat pal voor monumentale Grote Kerk

vrienden van grote kerkDe Grote Kerk is een beeldbepalend monument in het centrum van Epe. Deze kerk moet dus in goede staat blijven, vinden vele inwoners van deze gemeente. De Stichting Vrienden van Toren en Grote Kerk Epe denkt daar ook zo over. Deze stichting, in 1982 opgericht, heeft als doel om onderhouds- en restauratiewerkzaamheden (deels) te bekostigen. Zodat de kerk ook in de toekomst voor alle Epenaren behouden blijft. Want het Eper dorpscentrum zonder Grote Kerk; dat is toch geen optie?

De Grote Kerk (ook wel de St. Maartenskerk genoemd) is als monumentaal gebouw niet meer weg te denken in het dorpscentrum van Epe. De binnen- en de buitenkant van deze prachtige kerk ziet er momenteel zeer goed uit. Maar de kerk in Epe moet natuurlijk zo mooi blijven. Daar komt de Stichting Vrienden van Toren en Grote Kerk Epe in actie. Deze stichting zorgt er namelijk mede voor dat dit monument ook de komende decennia zo mooi blijft als het nu is. ,,Samen met de kerkrentmeesters blijven we plannen maken om de huidige staat te behouden”, aldus Werner van Eelen, voorzitter van het huidige bestuur.

De Stichting Vrienden van Toren en Grote Kerk Epe is voor veel Epenaren een onbekende organisatie. Toch heeft dit fonds recentelijk nog flink financieel bijgedragen aan de meest recente aanpassingen (haan, nieuwe uurwerken, toren en het dak bij de vorige restauratie) van dit Eper monument.

De Stichting Vrienden van Toren en Grote Kerk Epe is 12 oktober 1982 opgericht door Bart Stegeman, Henk Kwakkel en Jacob Engels. Zij waren zeer bewust afkomstig vanuit allerlei gezindten en kerkgenootschappen, aldus Van Eelen. ,,Dit om aan te geven dat het hen puur om het gebouw ging. De Grote Kerk in Epe is er namelijk niet alleen voor de leden van de Protestantse Kerk Nederland, de kerk is er voor alle Epenaren.”

De Stichting Vrienden van Toren en Grote Kerk Epe wil dit prachtige, historische Eper monument daarom in goede conditie houden. Naast voorzitter Werner van Eelen bestaat het huidige bestuur uit Margrete Loman (secretaris), Peter Dalhuisen (penningmeester), Edo Ooms (tweede penningmeester) en de algemene bestuursleden Herman Dalhuisen, Henk Kwakkel en Bart van Vemde. Nog altijd is de stichting er alles aan gelegen om de Grote Kerk van Epe voor het heden, maar zeker ook voor de toekomst te kunnen behouden. Van Eelen namens het bestuur: ,,We staan als stichting voor dit prachtige Eper monument en we willen er ook alles aan doen om er voor te zorgen dat de kerk ook de komende decennia kan blijven bestaan.”

Ook een donatie doen?
Het fonds dat de Stichting Vrienden van Toren en Grote Kerk Epe al jaren beheert, is ontstaan door het organiseren van evenementen, maar ook door giften van donateurs en geschonken legaten. Heeft u ook iets met de Grote Kerk in Epe? Dan wilt u misschien ook wel een financiële bijdrage leveren om de stichting te steunen. Via de vernieuwde site www.vriendengrotekerkepe.nl is veel meer informatie te vinden hoe u kunt helpen.

vrienden van grote kerk

Het bestuur van de Stichting Vrienden van Toren en Grote Kerk Epe

Agenda Epe

Evenementenagenda Eper Ondernemersvereniging

Za 24 november - Intocht Sinterklaas
Za 1 december - Sintkoopdag
14 december - 6 januari - Epe on Ice - ijsbaan in het Dr. Loeffpark
Woe 19, do 20, vr. 21 en za 22 december - Kerstkoopavond met chocolademelk en Glühwein & Play In in de Grote Kerk

Warm aanbevolen!

boek 1Nieuw boek van Bert op komst!
Epe op z'n mooist in beeld.

Klik hier voor informatie.boek 2