Al 25 jaar groene vingers die zwart mogen worden

groen 2Op 4 april bestaat Groen Uitzendburo uit Epe 25 jaar. Voortgekomen uit Hoveniersbedrijf Van Triest, dan toen al 12 jaar bestond. Naast een scheidingswand van pellets, achter de typemachine met een kop oploskoffie in de hand, werden in 1995 de eerste uitzendcontracten opgemaakt. Inmiddels hebben meer dan 3500 mensen gebruik gemaakt van de diensten van Groen Uitzendburo. Op zaterdagmiddag 4 april stond een groot feest gepland voor inwoners uit Epe en omgeving. Het coronavirus zet hier een streep door. Het voornemen is om nog steeds het jubileum te vieren, wanneer is nog onduidelijk.

Hoe het begon
In de schuur, aan de andere kant van de pellets, was hoveniersbedrijf Van Triest reeds 12 jaar succesvol actief. Steeds vaker moesten collega-hoveniersbedrijven worden benaderd met de vraag of zij medewerkers over hadden om te kunnen voorzien in de toenemende vraag. Dit bracht Arjen van Triest, directeur en oprichter van hoveniersbedrijf Van Triest, op het idee om een ‘groen’ uitzendbureau te starten. ,,En zo zijn we begonnen met Groen Uitzendburo. Wat ons onderscheidt van de grote partijen? De ‘o’ op het einde van onze naam’’, vertelt Arjen met een glimlach.

Groei
Inmiddels zijn er meer dan 3500 mensen geholpen met bemiddeling en is de schuur een kantoor geworden. Door mee te werken aan de tuinen van Appeltern groeide de bekendheid van het bureau snel. Arjen: ,,We werken inmiddels naast hoveniers ook samen met andere groenvoorzieners, kwekerijen, tuincentra, loonwerkers en gemeenten.’’

Groenonderhoud in de toekomst
,,Toen we begonnen was 70 procent voor werk in het groen opgeleid. Nu is dat andersom. Het boerenarsenaal is afgenomen, meer machines nemen het werk over, er komen minder mensen op de opleiding. Wij krijgen steeds meer te maken met zij-instromers. Wij springen daar op in door mensen samen met opleidingscentrum Groene Veluwe op te leiden, door ze bijvoorbeeld machines te leren bedienen en goed te begeleiden’’, legt Arjen uit. ,,Groenonderhoud in onze samenleving zal altijd belangrijk blijven. In groene woonwijken zijn mensen gelukkiger. Bovendien levert meer groen een positieve bijdrage aan de kwaliteit van het milieu.’’ Groen Uitzendburo verwacht dan ook niet dat het hoveniersvak zal verdwijnen. Arjen: ,,We moeten ons wel aanpassen aan veranderende wet- en regelgeving en op de hoogte blijven van de nieuwste technologische ontwikkelingen. Maar mensen zullen nodig blijven. ’Wij zijn altijd op zoek naar groene vingers, die zwart mogen worden.’’

groen 1

groen 2

groen 3

groen 4

groen 5

samen

Houd vol, we moeten met z'n allen door deze crisis. Houd rekening met elkaar en wees extra lief voor iedereen die dat nodig heeft.