Blij met nieuwe Hoofdweg, maar niet met te hard rijdend verkeer

Hoofdweg 2Het was wethouder Robbert Scholten van de gemeente Epe die zaterdagmiddag middels het doorknippen van een lintje de feestelijke opening verrichtte van de vernieuwde Hoofdweg in Emst. Hij vond het een bijzondere dag voor Emst en dat was het ook.

 door Henk Boeve


Emster Belang is in 2010 gestart met het ‘Dorpsplan Emst’. Uit dit plan kwam naar voren dat er wat gedaan moest worden aan de Hoofdweg. Dagelijks komen zo rond de 8200 voertuigen over de Hoofdweg. De weg was evenals het fietspad te smal. Er kwam geld beschikbaar en na diverse voorlichtingsavonden kon er in mei 2017 gestart worden met het project ‘Dorpsvernieuwing Hoofdweg Emst’. Het was de bedoeling dat het project afgerond zou zijn op 22 december 2017. Maar tijdens de reconstructie kreeg men te maken met diverse tegenslagen, vertelde Scholten in zijn toespraak. De riolering was aan vernieuwing toe, maar ook andere leidingen en kabels moesten vernieuwd worden. Gevolg was dat het project Hoofdweg zo´n 33 weken langer heeft geduurd dan destijds gepland. Maar het resultaat van de 1400 meter vernieuwde Hoofdweg mag er zijn, vond Scholten.

Arnold Riphagen van autobedrijf Riphagen aan de Hoofdweg is bijzonder blij dat de werkzaamheden zijn afgerond en vooral de mooie moderne uitstraling en goede fietspaden. ,,Persoonlijk heb ik niet zoveel last gehad van de overlast, maar een aantal ondernemers hebben wel degelijk veel last gehad dat het zo lang geduurd heeft. In grote lijnen is de verkeerssituatie ook verbeterd. Alleen de 30 km-zone niet, want die is bij tijd en wijle nog zeker een minimale 50 km-zone. Er wordt hier veel te hard gereden.’’

Rolf Wesselink van Autobedrijf Honda Wesselink heeft zijn bedrijf aan de Hoofdweg en woont hij aan de Eperweg, dichtbij de rotonde. Wesselink is enorm blij dat het project is afgerond dat af en toe wel voor overlast heeft gezorgd voor zijn bedrijf. ,,Het heeft wel lang geduurd, maar het resultaat mag er zijn.’’ Wesselink zou graag zien dat er diverse evenementen georganiseerd worden op het horecaplein. Zo denkt hij aan een evenement op de langste dag, dit jaar op vrijdag 21 juni, en dat moet dan jaarlijks terugkeren. Over de verkeerssituatie is hij minder te spreken. Zijn bedrijf zit aan de 30 km-zone, ,,maar men name door het openbaar vervoer wordt veel te hard gereden. Dat kan zo niet doorgaan’’, vindt Wesselink.

Dezelfde mening heeft zijn buurvrouw Linda Schuite. ,,Er wordt veel te hard gereden. Met name door de bussen’’, zegt ze. ,,Een groot verbeterpunt zou zijn als de 30 km-zone beter wordt aangegeven.’’ Ze is wel heel erg blij dat de werkzaamheden zijn afgerond. Ook zij is van mening dat het veel te lang heeft geduurd. ,,Daardoor ontstond af en toe wel wat lichte irritatie bij mij’’, zegt ze. ,,Maar nu ben ik wel blij met het resultaat.’’

Ook Reinjo van Westerveld is blij dat de werkzaamheden eindelijk zijn afgerond. Over overlast gesproken? ,,Uiteraard was er overlast, Een aantal keren kon ik niet thuiskomen met mijn auto. Maar dat weet je als er dergelijke werkzaamheden plaatsvinden. Wat ik nu wel graag zou zien is, dat op het horecaplein tussen de Emsterie en autobedrijf Riphagen meerdere evenementen zouden plaatsvinden. Zo zou ik graag zien dat er o.a. een groot darttoernooi georganiseerd wordt. Daar zou ik mij volledig voor inzetten.’’ Ook hij is van mening dat er, met name door de taxi´s, veel te hard wordt gereden in de 30 km-zone.

In verband met de feestelijke opening van de Hoofdweg waren er diverse festiviteiten op het horecaplein en op de Hoofdweg. Zo had het Oldtimer Genootschap Goede Doelen uit Epe, die zichzelf OGGD noemt, een dertigtal oldtimers op de Hoofdweg staan. OGGD organiseert op 15 juni een rit voor bepaalde doelgroepen, zoals medewerkers van de Felua-groep of voor de Zonnebloem. Jan van den Vlekkert uit Epe stond er o.a. met zijn prachtige groene MG, B type, uit 1967. ,,Ik ben heel erg blij met deze oldtimer’’, vertelde van den Vlekkert. ,,Niet dat ik er zoveel mee rij, ik denk per jaar zo´n 500 kilometer, maar dat ik zo´n prachtige auto in mijn bezit mag hebben.’’

Harry Bos stond er ook met zijn oranje gekleurde Ford Mustang Cabriolet uit 1966. Hij had de eer om wethouder Robbert Scholten te mogen rijden vanaf Autobedrijf Wesselink naar het horecaplein. Ook Bos vertelde dat hij eigenlijk veel te weinig met zijn Mustang op de weg zit. ,,Ben meer aan het poetsen dan aan het rijden.’’

Rolf Wesselink stond er met zijn blauwe Mustang Fastback uit 1968. ,,Ik ben een mooi-weerrijder’’, zegt Wesselink. ,,Ga af en toe naar een evenement, zoals dit en daar blijft het eigenlijk bij.’’
Fans van een Volkswagen Kever konden hun hart ophalen bij de witte Kever van Dennis Dekker uit Epe en liefhebbers van een DAF 66 bij Henk van Essen uit Epe.

In de grote tent op het horecaplein was van alles en nog wat te doen. Zo was er een optreden van de band ‘DITIS de band’ uit Vaassen. Hans Liekens trekt bij deze band de kar. ,,We spelen voor ons plezier en bestaan uit vijf personen.’’

Een andere band was No Brakes uit Kampen, die veel op bruiloften, feestavonden van verenigingen, pleinfeesten e.d. speelt. ,,Iedereen kan ons boeken via boekingskantoor PBN uit Zwolle.’’

Voor de kinderen was een goochelaar uit Schoonoord gekomen onder de naam Magic Kamal, ‘de magische entertainer voor al uw feesten en partijen’. En de kinderen konden zich laten schminken en er stond een springkussen. Uiteraard werd de inwendige mens niet vergeten. Zo kon men genieten van lekkernijen van slagerij Ter Weele en vis van Brummel en ´t Smallert. De horeca werd gezamenlijk verzorgd door de Emsterie en de Musketiers.

De feestelijke opening van de Hoofdweg werd zaterdagavond afgesloten met een geweldig optreden van Stef Ekkel met o.a. zijn liedjes ‘Liever te dik in de kist’ en ‘De woonboot’.

De organisatoren en initiatiefnemers Arnold Riphagen, Tacco Hoppener en Raymond Peelen kunnen terugzien op een prachtige opening van de vernieuwde Hoofdweg in Emst.

Hoofdweg 1

Foto's: Jan Stenvert

Hoofdweg 2

Harry Bos reed met zijn Ford Mustang Cabriolet uit 1966 Robert Scholten naar de plek waar de wethouder een lint moest doorknippen.

Hoofdweg 4

Hoofdweg 5

DITIS de band.

Hoofdweg 22

 Hoofdweg 6

Hoofdweg 7

Hoofdweg 8

Hoofdweg 9

Hoofdweg 10

Hoofdweg 11

Hoofdweg 12

Hoofdweg 13

Hoofdweg 14

Hoofdweg 15

Hoofdweg 16

Hoofdweg 17

Hoofdweg 18

Hoofdweg 19

Hoofdweg 20

Hoofdweg 21

 

Laat je reactie achter

Reageer als gast

0
algemene voorwaarden.
  • Geen reacties gevonden

Iets melden of vragen?
[email protected]

Terzijde

Het houdt niet op, schijnt het. Appartementen op de plek van de Middenstip, de voormalige RK Kerk en de ABN AMRO-bank. Het centrum wordt er niet mooier op en bestaat straks alleen uit winkels en appartementengebouwen. Dus bouwen voor projectontwikkelaars. Waar blijven de kleine huizen met tuintje voor senioren en starters? Bouwen voor de bevolking!



De donaties t.b.v het herstel van de Notre-Dame zijn nu al opgelopen tot 700 miljoen euro! Kan dat geld niet veel beter worden besteed aan de enorme armoede in de wereld?



Het wordt steeds gekker in ons land. Hier meer daarover.



Niet alleen in Epe, maar in heel het land kunnen ze er wat van. Een goed artikel over de bomenkap in ons land. En hier een filmpje



Mooi gesprek tussen Sunny Bergman, u weet wel, de documentairemaakster die vooral bekend is omdat ze jan en alleman van racisme beschuldigt, en cabaretier Theo Maassen, die met zijn show over 'de opkomst en ondergang van de witte man' volle zalen trekt.



Kijk eens wat leuk, de werkgroep Twerk van De Passerel aan het werk.



,,Ik heb een groen hart.'' Welnee man, je wilt gewoon een vette bankrekening.



Epe mien däärpien deel 3 van Gert van den Esschert ligt nog in de winkel en daar is nu deel 1 ook bij gekomen. Het is de vierde herdruk van het succesvolste boek uit de serie, waar nog steeds veel vraag naar is. Snel naar de winkel of bestellen bij Uitgeverij Gelderland, voordat het weer uitverkocht is!



 

Copyright www.epernet.nl

Niets mag zonder toestemming van de redactie worden overgenomen.