Woar blif de tied: vier stoere taxichauffeurs

Deze aflevering van ‘Woar blif de tied’ is gewijd aan een foto van vier stoere taxichauffeurs. Over drie van hen is veel te vertellen. Een verhaal over een spannende heldendaad, een bekend verhuis- en transportbedrijf en een populaire speelgoedwinkel. Ook aandacht voor een geliefde burgemeester en een zeer succesvol elftal van het huidige SV Epe.

Hier ziet u vier stoere taxichauffeurs in gabardinejas en met de zo karakteristieke chauffeurspet op hun hoofd. Van links naar rechts ziet u: Dick Uijttenboogaart, Cor Beumer, Diederik Stoevenbeld en P. Proper. Het betreft hier de intocht van burgemeester Diepenhorst in 1939. Links ziet u nog de heren A. Jonker de gemeentebode J.G. Vosselman-Bosch, Boeve, De Jong en anderen.

De stoere taxichauffeurs waren in dienst bij de Ford-Garage, die vanaf 1938 door het leven ging als G.A.S., de Gelderse Autoservice. Eigenaar in 1966 was de familie De Bok. U ziet dat u hier midden in het centrum nog gewoon benzine kon tanken voor uw auto.

De vier stoere taxichauffeurs – 1939.

 

Burgemeester dr. Isaac Nicolaas Theodoor Diepenhorst werd geïnstalleerd als burgemeester van Epe, op 20-01-1939. Hij vervulde het burgemeesterschap tot 14 mei 1943, toen werd de heer Diepenhorst door de Duitse bezetter uit zijn functie ontheven en opgevolgd door de NSB’er J.J. Cassa. Op 19 april 1945 was het de gemeentesecretaris A. van der Roest die het gemeentebestuur overdroeg aan de teruggekeerde burgemeester I.N.Th. Diepenhorst.

Tijdens een buitengewone raadsvergadering in hotel ’t Waeghuys werd op 21 juli 1954 afscheid genomen van de zeer geliefde burgemeester dr. I.N.Th. Diepenhorst.

Het Eper gemeentehuis, Uitgave van Scholten’s Boekhandel, Epe – 1939.

 

Op de heer D. (Dick) Uijttenboogaart werd in de oorlog niet te tevergeefs een beroep gedaan. Hij was lid van de vrijwillige brandweer van Epe, waar op zondag 1 oktober 1944 het verzoek binnenkwam om medewerking te verlenen bij het vervoeren van drie Engelse vliegers. Deze vliegers kwamen op de Kanaaldijk uit de richting Apeldoorn en moesten naar Nunspeet gebracht worden. In eerste instantie zou de heer Uijttenboogaart, die werkzaam was bij de Geldersche Auto Service (Fordgarage) aan de Hoofdstraat, zijn eigen auto, een D.K.W., voor deze operatie gebruiken, maar hij vertrouwde zijn auto niet. Hij kwam met het idee om de vliegers per brandweerauto te vervoeren en aldus geschiedde. Samen met de opperbrandmeester G. Kwakkel en de brandweerlieden A. Jonker en J. Karssen reed men in sneltreinvaart via Zuuk naar de Schobbertsbrug om van een pilotenhelper drie vliegers over te nemen. In een mum van tijd waren de vliegers brandweermannen geworden, dankzij meegebrachte uniformen en helmen. Onder de ogen van de Sicherheidsdienst (SD), de Landwacht en ander gespuis werden de vliegers gered en uit handen van de bezetter gehouden. De heer Uijttenboogaart reed in pijlsnelle vaart via Emst naar de Fordgarage, vanwaar de piloten in de oude D.K.W. van Dick Uijttenboogaart naar Soerel werden gebracht. Daar stonden al de heer en mevrouw Prinsen, maar op zeer korte afstand hield ook de SD, die destijds in hotel Dennenheuvel aan de Heerderweg in Epe het hoofdkwartier had, te controleren. Het echtpaar Prinsen kon Dick Uijttenboogaart nog net op tijd waarschuwen, zodat hij zijn D.K.W. snel kon draaien en de jongens op Oud-Soerel kon afleveren. Van daar zijn de piloten door de heer Prins verder naar een kamp in Nunspeet gebracht en via Barneveld naar de Betuwe.

Een ‘ontvoerings-avontuur’ dat dus wel wonderwel goed afliep. De brandweer van Epe werd later terecht grote hulde gebracht. Aan het onderduikers-onderkomen herinnert nog een eenvoudig monumentje, dat men vinden kan aan een zijweg van de weg van Soerel naar Gortel, op Nunspeets grondgebied. Vandaar dat men sprak van ‘Het Nunspeetse kamp’.

Personeel van de Fordgarage v.l.n.r. Arie Buurman, Dick Uijttenboogaart, Cor Beumer, Wim v.d. Roest, A. Bosch en Jan Heering – 1939.


De Fordgarage of te wel de Gelderse Auto Service BV – 1960.


De heer C.J.W. (Cor) Beumer had van 1940 tot 1972 een speelgoedwinkel aan de Hoofdstraat, genaamd ‘Het Speelgoedhuis’. In 1972 werd de winkel overgedragen aan de familie C.D. Dieleman. In april 1979 liet de heer Dieleman het pand slopen door aannemersbedrijf E.J. Veldhuis uit Epe en liet hij daar een geheel nieuw winkelpand bouwen, dat in 1979 weer werd geopend. Momenteel zit hier ‘Wedo-Mode’.

Het Speelgoedhuis van Cor Beumer – 1938.

 

De heer D.H. (Diederik) Stoevenbeld (1916-1976) had een Verhuis- en transportbedrijf, reed met een grote Scania Vabis en verzorgde een bodedienst. (pakketdienst). Hij reed iedere dag met een blauwe Ford Transit naar de Bodencentra van Deventer en Zwolle om daar dozen en andere goederen op te halen om deze vervolgens bij de klant te bezorgen. Hij bezorgde zowel bij particulieren als bij bedrijven. Hij bracht voor de Epox, van de firma Niers (1878-1993), bakkersboter (korst) rond bij diverse bakkerijen in het oosten van het land. Voor slager B. Horst uit de Stationsstraat in Epe, die zelf slachtte, vervoerde hij o.a. koeienhuiden naar Zwolle. Een soort DHL-koerier, compleet met vrachtbrieven etc.</p> <p>De firma Stoevenbeld was gevestigd aan de Hoofdstraat A4 – later omgenummerd naar Hoofdstraat 126. Nu zit hier de bakkerij van Marcel Commandeur.</p> <p>Diederik Stoevenbeld was ook zeer verdienstelijk voor de Voetbalvereniging Epe. In de jaren zestig zat hij in het bestuur als 2e secretaris. In 1963 werd hij leider van het 1e elftal dat o.l.v. de heer Henk Oosterveld op zondag 25 april 1965 promoveerde naar de 1e Klasse, op dat moment het hoogst haalbare in het Nederlandse amateurvoetbal. Epe voetbalde toen aan de Kweekweg. Het was niet ongewoon om in die tijd voor meer dan 3000 supporters te spelen. De heer Diederik Stoevenbeld overleed in 1976 aan een hartinfarct.

Epe 1 – Staand v.l.n.r. trainer Henk Oosterveld, Dirk van de Wetering, Dick Faber, grensrechter Piet Hendriks, Dick Berkhoff, Leendert Bos, Ben Kamphuis, Piet Das en elftalleider Diederik Stoevenbeld, zittend v.l.n.r. Henk Roelofs, Bertie Vijge, doelman Berend-Jan Vosselman, Herman Veldhuis, Tonny Berends en Frits Vredenberg – 1965.

 

Van de heer P. Proper, staande rechts op de foto van de vier chauffeurs, is vooralsnog niets bekend. Graag reacties als iemand meent dhr. Proper te herkennen.

 


Bronnen:
- Boek 90 Jaar Vrijwillige Brandweer Epe van auteur J.A.J. Bruens uit 1979
- Boek VERZET in EPE van auteur Willem Veldkamp uit 1995.
- Website Ampt Epe.nl – De Tijdlijn van Epe van auteur J. (Jan) Paasman .

(Gert van den Esschert – lohuizerbrink-epe.nl – 006-2012)

 

Laat je reactie achter

Reageer als gast

0
algemene voorwaarden.
  • Geen reacties gevonden

Iets melden of vragen?
[email protected]

Epe mien däärpien 3

EMD 3 cover Aangepast

Als er een prijs zou worden uitgereikt voor het boek dat bij de lezers het meeste enthousiasme losmaakt, gaat die zonder twijfel naar 'Epe mien däärpien 3'. Hier een persbericht en hier een interview met auteur Gert van den Esschert. Verkrijgbaar bij Boekhandel Bosch, de Read Shop en Uitgeverij Gelderland.

buukies

Twee prachtige boeken van Gert. De eerste druk van deel 1 was uitverkocht, maar er is een herdruk gekomen die onder meer bij Uitgeverij Gelderland te koop is. Deel 2 is nog bij de boekhandels Bosch en Bruna in Epe verkrijgbaar en bij de uitgever aan de Hoofdstraat ook online.

Copyright www.epernet.nl

Niets mag zonder toestemming van de redactie worden overgenomen.