We zijn met z'n allen opgelicht door Sharon Dijksma en consorten

We zijn met z’n allen opgelicht door staatssecretaris Sharon Dijksma en consorten. De vliegtuigen die straks vanaf Lelystad boven ons hoofd vliegen, maken véél meer lawaai dan ze iedereen heeft voorgehouden. Maar daar doet ze niet moeilijk over: een deel van het onderzoek naar de geluidsbelasting wordt opnieuw gedaan, maar ze gaat er vanuit dat dat nauwelijks gevolgen zal hebben. De toestellen vliegen straks gewoon vlak boven ons hoofd en maken niet het lawaai van een voorbijkomende auto, maar van een stofzuiger die pal naast je oren zuigt.

Het AD meldt dat Dijksma toegeeft dat er fouten zijn gemaakt. Dat heeft ze niet zelf ontdekt, dat is boven tafel getild door burgers die zich verzetten tegen de voorgenomen uitbreiding van het vliegverkeer van en naar Lelystad Airport. Die constateerden dat er sprake is van beduidend meer vliegverkeer boven ons hoofd dan Dijksma ons en de Tweede Kamer heeft voorgehouden en dat de toestellen ook veel meer lawaai veroorzaken.

Dat is nogal wat.

Daar gaat het juist om. Ons althans. Wij Veluwenaren zijn er helemaal niet voor dat het nòg drukker in de lucht wordt en het klimaat nòg meer vervuild wordt om mensen de mogelijkheid te bieden voor een tientje naar Rome of Ibiza te vliegen, zoals Ryanair onlangs aanbood om z’n imago weer een beetje op te krikken nadat bekend was geworden dat de geboekte vlucht van 400.000 mensen niet doorging wegens een gebrek aan piloten. Althans, niet als dat intensieve vliegverkeer ten koste gaat van de Veluwe, het grootste aaneengesloten natuurgebied van Nederland, met dieren die je nergens anders in ons land kunt zien, met rust, met stiltegebieden, met een bevolking waarvan een deel hier juist is komen wonen vanwege de rust, met een paar miljoen vakantiegangers per jaar die hier voor de rust en natuur komen. Want de Veluwe is uniek. En dat moet vooral zo blijven, dat moeten we koesteren in dit dichtbevolkte en -bebouwde landje. Dat geldt trouwens ook voor een natuurgebied als de Weerribben, waar de rust straks ook verstoord dreigt te worden.

De besluitvorming heeft dus plaatsgevonden op basis van onjuiste gegevens. De Tweede Kamer en burgers zijn vals voorgelicht. Nota bene doordat ‘deskundigen’ die in opdracht van Dijksma het onderzoek moesten doen, een veel rooskleuriger beeld hebben geschetst dan de ruwe werkelijkheid. Eigenlijk verbaast me dat niet. Als ‘experts’ foute conclusies trekken in dergelijke onderzoeken, pakt dat altijd zeer positief uit voor de opdrachtgever. Dergelijke onderzoeken worden gedaan om voorgenomen beleid van de opdrachtgever te ondersteunen, want die moet je tevreden houden om een volgende opdracht in de wacht te kunnen slepen. Wie betaalt, bepaalt. (Ik moet ineens denken aan een onderzoeker van een nationaal bekend en hoog aangeschreven onderzoeksbureau. Hij onderzocht in opdracht grote bedrijven die nood waren en vrijwel altijd was de conclusie dat het fout zat in de top, dat daar de bezem door moest omdat daar de essentiële besluiten genomen en dus beslissende fouten gemaakt waren. Niet door de mensen op de werkvloer, maar door de mensen achter de grote bureaus. De reactie luidde steevast dat die conclusies uit het rapport moesten, want dat was nou net niet de bedoeling. Maar dat terzijde.) Een stel boze burgers kunnen kennelijk wèl wat duurbetaalde ‘experts’ niet kunnen: de juiste feiten presenteren.

Net zo verbazingwekkend en ergerlijk is de opmerking van Dijksma dat het hernieuwde onderzoek nauwelijks gevolgen zal hebben omdat er slechts ‘enkele onvolkomenheden’ zijn geconstateerd. Alsof er maar een klein verschil is tussen een voorbij rijdende auto en een stofzuiger die minutenlang pal naast je oor staat te zuigen waardoor een gesprek voeren onmogelijk is. Alsof het nauwelijks uitmaakt of dat vier of tien keer per uur gebeurt. Als de door de boze burgers aangedragen feiten kloppen, kan er maar één conclusie getrokken worden: de besluitvorming moet over, al zou het alleen maar zijn om de schijn van koste wat kost iets willen doordrukken te voorkomen of bestrijden.

 

Laat je reactie achter

Reageer als gast

0
algemene voorwaarden.
  • Coos

    Moet de directeur van Schiphol, Jos Nijhuis, nu óók vervroegd zijn functie ter beschikking stellen, omdat hij heeft gesjoemeld met de gegevens van de milieu effect rapportages van Schiphol, Lelystad en Maastricht? Het is te hopen dat de beerput nu helemaal opengaat.

  • Haverkamp

    Beantwoordde: Coos

    Lijkt er wel op Coos, een parlementair onderzoek lijkt mij wel op zijn plaats en wellicht kan "Alders' tafeltje" ook eens op houtrot worden onderzocht...?!

  • Daniël Verveer

    Als je PvdA stemt kun je dit verwachten. Wim Kok was vroeger vakbondsvoorzitter, soort 'paard van Troje' zoals bleek toen hij eenmaal uit de politiek was gestapt. Kijk nu naar de heer Wouter Bos. Uit de Partijboom gesprongen.. ..geland als bestuursvoorzitter van het VU... Nog geen twee jaar later voorzitter van een onderzoeksraad... Hij zou toch bij KPMG gaan werken ? Ach ja : werken. Dat deed hij liever toch niet.

  • Marjolein Menke

    Zo erg is het allemaal - en zo eenvoudig. We kennen het mechanisme en kijken daar niet eens meer van op. De schade die de samenleving lijdt door een ongezonde bestuurscultuur heeft heel verschillenel kanten, want behalve de roekeloze aantasting van ons milieu is er toenemend maatschappelijk onbehagen. Politici zouden zich heel direct en heel persoonlijk moeten aantrekken wat de gevolgen van hun houding is, om de kwalijke ontwikkelingen eindelijk eens te stoppen en daarna te zien hoe onder hun ogen de stemming kan verbeteren. Ik blijf mij verbazen over het feit dat geen enkele partij tot nu toe het elan en de visie heeft om te zeggen: het heeft lang geduurd, te lang, maar wij hebben besloten dat het vanaf vandaag anders gaat. Het mooiste zou zijn wanneer een van de aanstaande coalitiepartijen dat zou doen. Met een beetje geluk (lees: ons aller inspanning) wordt 'Lelystad' keerpunt.
    De insecten zijn massaal stervende. Dat willen wij niet.

  • Coos

    Dijksma bagatelliseert. Het zijn geen kleine vlekjes die even moeten worden weggewerkt. Het gaat om significante verschillen in aantallen vliegtuigen en geluid. Als de kamerleden ballen hebben, dan gaat hiermee ook het Luchtvaartbesluit op de schop. Want dat is gebaseerd op deze foutieve informatie. En dat betekent (voorlopig) uitstel van de opening van Lelystad Airport.

  • Jan van de Vlekkert

    Ook leuk, in een fluisterboot door de Weerribben naar laag overkomende vliegtuigen luisteren.

    Verbijsterend dat de partij van onze Sharon de afgelopen week nogal te keer ging tegen het vele geld dat naar het bedrijfsleven gaat.
    Dat zelfde bedrijfsleven dat door haar maatregelen tegen de klippen op groeit. Maar ja, economische groei moet ten koste van alles doorgaan
    Zelfs een partij als de PVDA heeft kennelijk nooit genoeg, ondertussen roeptoeteren dat klimaat doelstellingen niet worden gehaald, terwijl met de uitbreiding van Lelystad wat dit betreft nog een schepje boven op wordt gedaan.
    Maar onze Sharon is demissionair, en zegt straks dag met het handje en zien haar in de toekomst nog wel eens terug in een erebaantje van e.o.a. stiltegebied, ons met de gebakken peren laten zitten.

 

Iets melden of vragen?
[email protected]

 

Copyright www.epernet.nl

Niets mag zonder toestemming van de redactie worden overgenomen.