Herrie boven ons: ‘t is gedaan met de stilte in de Eper bossen

Airbus 320Boeing 737Hoe je het ook wendt of keert, over een paar jaar is het gelukzalige gevoel dat je bekruipt als je in de natuur rond Epe wandelt of fietst en alleen maar vogels hoort fluiten, verleden tijd. Rustzoekers komen hier niet meer aan hun trekken. Epe wordt een dorp waar het alleen tussen elf uur ’s avonds en zes uur ’s morgens stil is. De rest van de dag is er om de zoveel minuten een bonk herrie van laag over vliegende vliegtuigen. Alsof je vlakbij een vliegveld woont.

Intens kan ik genieten als ik in de bossen alleen maar fluitende vogels of het ‘ieuw ieuw’ van een buizerd hoog boven me hoor, of krakende takken van wild dat een veilig heenkomen zoekt, of ritselende bladeren door de wind, of een burlend edelhert, op de hei van de bel om de nek van een grazend schaap dat de stilte doorbreekt.

Voor dergelijke genotsmomenten moet je straks een eind rijden. De nieuwe vertrekroutes vanaf Lelystad Airport lopen dan pal boven en pal naast ons. Het zijn toestellen van het type Boeing 737 en Airbus 320. Niet alleen Epe wordt voortdurend met dat lawaai geconfronteerd. Ook inwoners van Wezep, Wapenveld, Heerde, Oene, Emst en Vaassen om maar een paar plaatsen te noemen, kunnen straks zwaaien naar de passagiers van vliegtuigen die ze naar vakantieoorden in Zuid-Europa brengen.

Veel vliegtuigen die nu boven de regio Epe-Heerde vliegen zijn op weg naar Schiphol en zitten doorgaans op een hoogte die varieert van 15.000-35.000 voet. Die blijven dat doen. Er komt gewoon veel meer en vooral veel lawaaieriger vliegverkeer bij.

Lelystad Airport wordt een dependance van Schiphol en zoals de zaken er nu voor staan, moeten daar op den duur 45.000 toestellen landen en vertrekken. De meeste gaan in en komen uit zuidelijke richting. Dat worden er zes tot zeven per uur. Volgens de huidige plannen splitst de zuidelijke vertrekroute zich in twee takken. De ene loopt pal boven Heerde en Epe en iets ten oosten van Emst en Vaassen, de andere buigt boven Heerde af naar Oene en gaat daar richting Teuge. De toestellen vliegen op een constante hoogte van 6000 voet, 1800 meter. Omdat dat het einde zou kunnen betekenen voor het parachutespringen vanaf vliegveld Teuge en daarmee het vliegveld, wordt nu onderzocht of de oostelijke route geschrapt kan worden en alle toestellen de route over Epe, Emst en Vaassen kunnen volgen. Niet op 6000 voet, maar op 12.000 voet, 3600 meter.

Volgens de overheid en de Rijksluchtvaartdienst zouden de brullende motoren van een Airbus 320 of Boeing 737 op de grond 40 dB produceren als zij op 1800 meter hoogte vliegen. Maar installeer voor de aardigheid eens de app Flightradar en een geluidsmeter op je smartphone en kijk wat die melden als er een toestel over vliegt. Dan zie je dat de vereniging Bewoners Omgeving Schiphol gelijk heeft met haar conclusie dat de informatie die door de overheid over geluidsoverlast van vliegtuigen is verstrekt, niet is gebaseerd op metingen, maar op berekeningen.

Deze week vloog blijkens de app Flightradar een Boeing 737 op 13.500 voet boven ons naar Schiphol en gaf een app met een decibelmeter ongeveer 60 dB aan. Dat is vergelijkbaar met een vrachtwagen die pal naast je staat te ronken, een naaimachine, een vaatwasmachine, een droger.

Met Boeings en Airbussen hoor je in de verte iets naderen, het geluid zwelt aan, er komt een bak herrie naar beneden waardoor buiten een telefoongesprek voeren is niet langer mogelijk is, waarna het geluid langzaam afsterft. Al met al duurt het een paar minuten. Dan is het even stil een kondigt de volgende lawaaimaker zich al weer aan. Alsof je vlakbij Schiphol woont in plaats van pal naast een Natura 2000-gebied, waar het kappen van een handvol bomen onmiddellijk gecompenseerd moet worden met ‘nieuwe’ natuur, maar waar lawaai kennelijk geen item is en de borden ‘Stiltegebied’ alleen nog herinneren aan ‘die goeie ouwe tijd’.

We hebben hier al de explosies van het Artillerie Schiet Kamp, waardoor soms de ruiten in de sponningen trillen. We hebben regelmatig te maken met laag vliegende helikopters van het leger. Als je op de Renderklippen wandelt, hoor je het over de A50 razende verkeer. Het is straks helemaal gedaan met de rust op dit deel van de Veluwe. De rust waarvan niet alleen wij genieten, maar waar ook massa’s toeristen op af komen. Blijven ze komen en liggen ze straks in hun tent of caravan met oordoppen te schudden, of zoeken ze elders een rustig plekje om vakantie te vieren? Komen de mensen uit de Randstad die in de weekends voor de rust naar onze contreien komen straks nog wel hierheen? Maar meer nog vraag ik me af hoe lang wonen in Epe en de andere getroffen Veluwse dorpen nog een grenzeloos genoegen zal zijn.

vliegroutes

Laat je reactie achter

Reageer als gast

0
algemene voorwaarden.
  • Jan van de Vlekkert

    Ook altijd lastig, blaffende honden tegen laagvliegende vliegtuigen ....................

  • Daniël Verveer

    Die -vrijwel onbegrensde- groei van 'vliegbewegingen' , hoe zijn die te rijmen met het verdrag van Parijs ? Gaan ze allemaal elektrisch vliegen ? Krijgen we weer Zeppelins ? Ik denk dat de 'hub' functie vrijwel verdwijnt als er ' 99 Luftballons' PER UUR op Schiphol / Lelystad aankomen.
    Ze vliegen namelijk ontzettend langzaam.. ..complete zonsverduistering is het gevolg in de Randstad...

  • Jan van de Vlekkert

    Waarom Lelystad,

    Waarom geen ; Rotterdam The Hague Airport - Maastricht Airport of b.v. Eelde Airport.
    Alle voorzieningen, vluchtroutes en infra-structuur aanwezig.
    Nee men moet zo nodig voor nog zo,n groot vliegveld kiezen met alle gevolgen (voor ons) van dien.
    De politiek heb ik over deze alternatieven nog niet gehoord.
    Lelystad zo lekker dicht bij de Randstad, mooi maar daar willen wij dus geen last van hebben. En trouwens dat dichtbij, dat moeten we maar eens overboord gooien en wat groter gaan denken. Voor een gemiddelde Amerikaan b.v is Amsterdam - Maastricht niets meer dan een fietstochtje Alhoewel groter, ik vraag mij af wat de gevolgen zijn voor ons kleine kikkerlandje met zoveel vliegbewegingen.
    Een stop op de groei van Schiphol zou ook nog wel een alternatief zijn. hebben de Randstedelingen ook wat minder overlast.
    Minder dus, hebben we er met z,n allen wat aan.

  • Gerrit

    En wat vinden we dan van het kanon gebulder vanuit het ASK t'Harde. Ook heeel irritant geluid. Lijkt me ook niet goed voor het toerisme.

  • Coos

    Beantwoordde: Gerrit

    U hebt volkomen gelijk. Dat is soms ook best hinderlijk. Twee verschillen: het schieten gebeurt niet elke dag van 06:00 tot 23:00 uur met 6, 7 knallen per uur, en het ASK bestaat al veel langer dan dat de meeste mensen in deze regio wonen. Dat schieten heeft nagenoeg iedereen die hier woont in meerdere of mindere mate geaccepteerd, anders woon je hier niet.
    En om die laagvliegende vliegtuigen heeft helemaal niemand hier gevraagd. Iedereen woont hier al of komt hier regelmatig vakantie houden, en iedereen wordt plotseling voor een voldongen feit geplaatst.

  • Willem van Putten

    Onderteken de petitie als je dat nog niet gedaan hebt. Natuurlijk haalt die niets uit, maar dan kunnen ze later niet zeggen dat iedereen stilzwijgend er mee akkoord is gegaan. ****s://lelystadhogeraanvliegenoverdeveluwe.petities.nl

    Overigens, die recreatiewoningen worden straks moeilijk verhuurbaar...

  • Coos

    Beantwoordde: Willem van Putten

    Niet alleen dat de recreatiewoningen moeilijker verhuurbaar zullen omdat onze regio z'n aantrekkelijkheid verliest, maar ook de prijs van uw eigen huis wordt door dit desastreuze plan fors aangetast.
    Ik heb een grove berekening gezien dat als de huizenprijzen in deze regio door die laagvliegende vliegtuigen zouden dalen met 20%, dan heb je het over een schadepost van meer dan 1 miljard euro. Toch iets om heel even bij stil te staan. Ik lees of hoor hierover tot nu toe helemaal niets.

  • Coos

    Beantwoordde: Willem van Putten

    Niet alleen dat de recreatiewoningen moeilijker verhuurbaar zullen omdat onze regio z'n aantrekkelijkheid verliest, maar ook de prijs van uw eigen huis wordt door dit desastreuze plan fors aangetast.
    Ik heb een grove berekening gezien dat als de huizenprijzen in deze regio door die laagvliegende vliegtuigen zouden dalen met 20%, dan heb je het over een schadepost van meer dan 1 miljard euro. Toch iets om heel even bij stil te staan. Ik lees of hoor hierover tot nu toe helemaal niets.

  • Harm Scholten

    Inderdaad mijnheer of mevrouw Haverkamp wanneer ik in een andere gemeente zou wonen was het geen gek idee om de politiek in te gaan maar hier in Epe wil je dat niet omdat er met name in de plaats Epe te veel stuurlui aan de wal staan die het beter weten.

  • Haverkamp

    Beantwoordde: Harm Scholten

    Gezien het niveau van de meeste wethouders en raadsleden is dat niet zo moeilijk natuurlijk. Ik vermoed dat die stuurlui aan wal blijven en rustig afwachten tot het dolende schip onder leiding van een incompetente kapitein vanzelf op de klippen loopt. Aanmonsteren op een zeewaardig exemplaar met de juiste koers kan daarna altijd nog...

Laad meer
Powered door Komento