Het wordt een stuk drukker en lawaaieriger boven ons + UPDATE

Het wordt straks een stuk drukker en lawaaieriger boven de gemeenten Epe en Heerde. De twee nieuwe vertrekroutes vanaf het nieuwe Lelystad Airport in zuidelijke richting lopen pal boven dit gebied. De toestellen vliegen op een hoogte van nog geen 2000 meter. Aanvankelijk gaat het om slechts een paar Boeing 737’s of Airbus A320’s per dag, maar dat worden er elk jaar meer.

De nieuwe routes zijn vorige week bekend gemaakt door staatssecretaris Sharon Dijksma. De uitbreiding van vliegveld Lelystad is nodig omdat Schiphol de groei van het luchtverkeer niet aan kan. Vanaf april 2019 moet in Lelystad internationaal verkeer mogelijk zijn naar vakantiebestemmingen in met name Zuid-Europa. In het eerste jaar gaat het om een uitbreiding tot 4500 vliegbewegingen, waarna een geleidelijke groei naar 45.000 vertrekkende en aankomende vliegtuigen in 2030 moet plaatsvinden.

De toestellen die in zuidelijke richting vertrekken, vliegen tot Wezep in oostelijke richting en zakken daarna af naar het zuiden. Iets ten noorden van Heerde wordt de route gesplitst. De westelijke route loopt loodrecht boven Epe en ietsjes ten oosten van Emst en Vaassen. De oostelijke route leidt de toestellen pal boven Oene en Teuge. Ze vliegen hier op een hoogte van ongeveer 1800-2000 meter, ook boven Natura 2000-gebied.

De vluchten worden tussen 07.00 en 23.00 uur met een uitloop naar 24.00 uur uitgevoerd. In het begin gaat het om slechts zes vertrekkende vliegtuigen per dag, later om zestig.

Hoeveel daarvan pal boven grondgebied van de gemeenten Epe en Heerde vliegen, is niet bekend. Het geluid dat hier op de grond van de startende vliegtuigen te horen zou zijn, zou tussen de 40 en 50 dB zijn, vergelijkbaar met een auto die langsrijdt.

Luchthaven Teuge verwacht dat de nieuwe vliegroutes het eind betekenen voor het bedrijf. Met name voor parachutisten zijn ze een ramp, omdat ze dan nog maar vanaf een hoogte van 1500 meter mogen springen.

Op de Zuid-Veluwe en in Overijssel en Friesland is men in rep en roer over de nieuwe vliegroutes. In Epe is het stil.

 

UPDATE - Hoewel de meeste mensen deze site 's avonds bezoeken, is dit artikel in nog geen acht uur tijd zo'n 5000 keer gelezen, dus kennelijk zorgt het voor onrust. Maar het is nergens voor nodig om je zorgen te maken, vindt het Eper gemeentebestuur. De Eper gemeenteraad heeft er al over gesproken en wethouder Robert Scholten liet daarbij weten dat de gemeente niet van plan is bezwaar te maken, zoals talrijke andere gemeenten wel doen. Integendeel, de gemeente Epe ziet juist positieve effecten, want Scholten heeft ook laten weten dat er plannen gemaakt worden zodat vakantiegangers vanuit Lelystad de Veluwe en vooral Epe straks goed weten te vinden.

vliegroutes 

 

Laat je reactie achter

Reageer als gast

0
algemene voorwaarden.
  • Jan van de Vlekkert

    Henna, bijkomend probleem bij de ratrace is dat zo veel mensen hun ,,bucket-list,, moeten onderhouden !!

  • Henna

    Als we nu eens beginnen om 1x per 5 jaar een vlucht te boeken en alle andere vakanties te voet , met de fiets of met de trein te doen. Tal van mooie bestemmingen dichtbij. Het is het begin van bewustwording. Er gaat een wereld voor u open. De ratrace mag ook wat tandjes lager. Succes!

  • Paul

    Er wonen een behoorlijk aantal KLM piloten in en om Epe. Misschien dat zij hier iets zinnigs over kunnen zeggen, of hebben zij hun huis al te koop gezet ivm de te verwachten waardedaling?

  • Jan van de Vlekkert

    Nog knapper is dat alles dat de richting Epe gaat, toch al niet de interesse van deze wethouder wekt ........

  • Jochem

    Altijd knap van dhr Scholten om een probleem om te buigen tot een uitdaging. Hij wil de toerist welk via Lelystad naar een zuidelijke bestemmen wil vliegen verleiden om nu via Lelystad naar de gemeente Epe te komen. Chapeau!

  • Haverkamp

    Beantwoordde: Jochem

    Die komen natuurlijk als vliegen op de stroop af op al die vakantiewoningen die verhuurd moeten worden.....zakenmannetje die Scholten, we boffen maar met zo'n talent!:(

  • Klaas Koster

    In het slechtste geval hoor je dus vier keer per uur even weinig geluid als een auto die voorbij rijdt. Als je je daar druk over kan maken, dan heb je het goed voorelkaar in je leven.

  • Coos

    Beantwoordde: Klaas Koster

    Keep dreaming

  • Daniël Verveer

    Mijnheer Scholten wil touristen van Lelystad naar Epe krijgen ? Op de fiets ? Jaren geleden was er een verkeersnota oid waar ik een zienswijze voor heb ingediend. Toen heb ik gevraagd of men geen nut zag in een verbinding van Lelystad / Lelystad Airport / Elburg / 't Harde / Epe / Apeldoorn. Niet alleen voor touristen die komen, maar ook voor inwoners om bij die luchthaven te komen. Alleen al het stukje Epe / 't Harde is een komen en gaan van scholieren en studenten. Veel mensen fietsen er heen, maar veel ouders rijden elke week een paar keer op & neer,
    omdat vanuit 't Harde de trein nu eenmaal veel beter aansluit richting Randstad dan vanuit Apeldoorn of Zwolle. Ook omdat de bus naar Zwolle / Apeldoorn bijna een half uur duurt. En dan moet je nog vertrekken... Wat antwoordde de gemeente ? Dat het de taak van de Provincie is..... Dus de gemeente bespreekt de OV-diensten niet met de Provincie ?!?:o

  • Coos

    Wanneer heeft wethouder Scholten deze reactie gegeven? De directie van Teuge werd pas op vrijdagochtend 23 juni over de exacte loop van de uitvliegroutes OUT-02 en OUT-07 geïnformeerd. Ook Apeldoorn is hiervan pas sinds anderhalve week op de hoogte. Lokale overheden en veel organisaties in Gelderland kondigden afgelopen week aan bij de staatssecretaris protest te zullen aantekenen. De aanvliegroutes over het Vechtdal waren eerder al bekend en zorgden voor veel protest in Overijssel.
    In de factsheet van het ministerie van I en M (juni 2017) staat letterlijk: 'Deze routes staan niet meer ter discussie'. Dat biedt nauwelijks perspectief. Ik vermoed ook dat vertrekkende vliegtuigen voor meer overlast zullen zorgen, dan aankomende. We moeten ons ernstig zorgen maken. Ik wens ons bestuur in deze zaak veel wijsheid en doorzettingsvermogen.
    Ik constateer dat hier van enige vorm van transparantie en overleg geen enkele sprake is geweest. De 'gemeente Epe' krijgt hier dus een koekje van eigen deeg. Immers, de burgers hechten aan participatie bij besluitvorming, maar van enige vorm van participatie tussen de lokale en landelijke overheid is hier geen enkele sprake geweest. Ik ben benieuwd hoe dat is aangekomen bij dit college. Misschien helpt het ons bij onze pogingen om hier in Epe iets aan de rigide bestuurscultuur te veranderen.

Laad meer
Powered door Komento