Heerderweg en bomenkap

 9212344Dat er veel, ja zelfs heel veel reacties op verschillende media en op deze site zijn gekomen op de aanstaande reconstructie van de Heerderweg is niets meer en niets minder dan logisch. De reconstructie van de Heerderweg gaat nu natuurlijk gewoon door ondanks al die protesten, maar ik wil toch nog even wat kwijt.

Veiligheid staat hier voorop volgens de provincie en de Eper gemeenteraad stemt er mee in. De hoofdmoot voor deze veiligheid zou onder andere zijn om het fietsend verkeer veiliger te maken. Bij mijn weten is er nog nooit een fietser verongelukt. De ongelukken die er de laatste jaren zijn gebeurd, zijn voornamelijk ontstaan door afslaand verkeer. Zoals heel veel inwoners van Epe en Heerde aangeven dat ze heel content zouden zijn met een snelheidsverlaging van 80 naar 60 km/uur, voert de provincie aan dat dan vertraging zou optreden voor het openbaar vervoer. Dat laatste klinkt mij een beetje vreemd in de oren, want op het traject van de N794 tussen Emst en Vaassen moet datzelfde openbaar vervoer zich net als het overige verkeer ook houden aan 60 km per uur. De reconstructie van de Heerderweg zal lange tijd in beslag nemen, waardoor er op dat traject ook de nodige vertraging onstaat, voor datzelfde openbaar vervoer. Dan heb ik het nog niet gehad over het onzalige plan van het kappen van al die honderden bomen. Er wordt ons nu zand in de ogen gestrooid, dat elders in Epe compensatie komt door het planten van nieuwe bomen. Helaas maakt niemand van ons mee dat we op die nieuwe plek echte bomen zien.

Kan iemand mij aangeven wat het verschil is tussen het fietsend verkeer op de Heerderweg en onder andere het fietsend verkeer op de Eperweg, vanaf de kruising Langeweg met de Brakerweg, richting Emst. Als ik op dat laatste traject fiets, voel ik mij onprettig, wat ik niet heb als ik langs de Heerderweg fiets. Op de Heerderweg zorgen de 'varkensruggen' nog voor een buffer, maar richting Emst zit er niets tussen fietspad en rijbaan. Hieronder een paar voorbeelden van beide trajecten.

De Heerderweg:

 9212331

 9212341

De Eperweg:

 9217143

 9217144

De reconstructie van de Heerderweg is natuurlijk al lang rond, gistermiddag waren er al mensen van een aannemer bezig om alles in kaart te brengen. Een van die mannen maakte nog een opmerking, hij zei  ,,Waar vind je nog zo'n mooie bomenlaan als hier". Hij zei ook nog: ,,Hebben jullie als actievoerders ook al gepraat met de privincie?" Ik denk dat dat geen enkele zin heeft, wij zijn inwoners van Epe en hebben in de eerste plaats met de Eper gemeenteraad te maken. Helaas heeft diezelfde raad lak aan de mening van de inwoners. Wat nu als over een tijdje toch blijkt dat de Heerderweg verworden is tot een racebaan, waar je domweg op kunt wachten. Wordt dan de snelheid beperkt tot 60 km per uur? Jeetje, toch alles weer voor niets uitgevoerd. Epe kende in het verleden wel meer missers. Om er een paar te noemen: de kruising Zuukerenkweg met de Meent, de bocht in de Hoofdstraat met de Korte Kuipersweg, het Ladder Post terrein, het Retailpark de Meent dat nog niet af is, het gesteggel met Formido en die grote onbenullige glazen bak tussen Marktwand en Lindehove. Wat te denken van de nieuwe kruising straks met de Vegtelarijweg en de nieuwe wijk De Klaarbeek, dat zal ook wel weer de nodige problemen opleveren.

 9217138

Gemeente Epe ga je diep schamen voor je handtekening onder het omvangrijke en totaal overbodige plan voor de reconstructie van de Heerderweg!

 

Laat je reactie achter

Reageer als gast

0
algemene voorwaarden.
  • Geen reacties gevonden
Powered door Komento