Op groter deel Heerderweg niet harder dan 60 km/uur

Een groter deel van de Heerderweg dan alleen de Norelbocht krijgt een 60 km/uur regime en er worden minder bomen gekapt dan de provincie aanvankelijk van plan was. Op welk deel van de provinciale weg geen 80 km/uur meer mag worden gereden is nog niet bekend gemaakt, maar laat zich wel raden. Vast staat wel dat als het provinciale plan wordt aangenomen, er weliswaar minder dan oorspronkelijk de bedoeling was, maar toch nog vele honderden bomen gaan sneuvelen.

Gedeputeerde Staten van Gelderland neemt op 31 mei een besluit dat op 15 juni aan Provinciale Staten wordt voorgelegd. Tussentijds, op 1 juni, worden aanwonenden van de Heerderweg in Dennenheuvel al door de provincie geïnformeerd en op 8 juni probeert Ons Mooi Epe tijdens een informele bijeenkomst de leden van Provinciale Staten te winnen voor haar eigen plan.

Afgelopen maanden is een verkeersveiligheidsonderzoek gehouden waarin de consequenties van het oorspronkelijke plan van de provincie en het alternatieve plan van de vereniging Ons Mooi Epe met elkaar zijn vergeleken. Naar aanleiding daarvan hebben beide partijen hun plan op onderdelen aangepast.

Ons Mooi Epe mag inhoudelijk niets over de audit en het overleg met GS melden, maar heeft wel laten weten dat ,,de uitslag van het onderzoek voor Ons Mooi Epe bepaald niet ongunstig uitpakt’’. De vereniging meldt tevens dat de provincie heeft laten weten ,,dat ondanks de aanpassingen in het provinciale plan het nog steeds over de kap van honderden bomen zou gaan. Ons Mooi Epe heeft hierop uiterst verbaasd gereageerd, omdat in de audit voorstellen worden gedaan waardoor het aantal te kappen bomen drastisch kan worden verminderd.’’

Wethouder Joop van Nuys gaf vanavond in de gemeenteraadsvergadering een kleine aanvulling. De verkeersaudit heeft tot gevolg gehad dat de provincie afwijkt van haar oorspronkelijke plan om alleen in de Norelbocht de maximaal toegestane snelheid van 80 naar 60 km/uur te brengen, vertelde hij. ,,Waar de provincie altijd 80 km als een hard gegeven had, gaat ze daar van afwijken op sommige trajecten. De audit heeft ook consequenties voor het groen – de bomen - in de omgeving. Gedeputeerde Bieze heeft aangegeven dat gelet op allerlei ervaringen, niet alleen aan de Heerderweg maar ook op andere provinciale wegen, zij vindt dat met meer souplesse omgegaan moet worden met de consequenties voor de groene omgeving. Dus er is duidelijk sprake van een beleidswijziging.’’

Duidelijk is dus dat de provincie tegemoet komt aan de wens van veel Epenaren om de maximum snelheid op een groter traject terug te dringen naar 60 km/uur. Logisch beredeneerd gaat het daarbij om het stuk tussen de bebouwde kom van Epe tot en met de Norelbocht, omdat daar de meeste uitritten en zijwegen zitten. Het plan van Ons Mooi Epe gaat er vanuit dat op het gehele traject niet meer dan 60 km/uur mag worden gereden. De weg wordt daarmee in één klap, zelfs zonder verdere aanpassingen, nòg veiliger dan-ie al is.

Als GS vasthoudt aan het eigen plan, hebben Ons Mooi Epe, haar meer dan 400  leden en alle andere Epenaren die het zonde zouden vinden als vele honderden bomen langs de Heerderweg gekapt worden en de weg daarmee haar groene karakter verliest, nog één kans: Provinciale Staten voor haar plan te laten kiezen. Daarom roept de vereniging Epenaren die het met haar eens zijn en een groene Heerderweg willen behouden, op om op woensdagavond 15 juni massaal naar de vergadering van (de commissie bereikbaarheid en openbaar vervoer en cultuur van) Provinciale Staten te gaan. De aanwezigheid van een grote groep Epenaren maakt erg veel indruk op het provinciale bestuur, dat zich daar eind vorig jaar ook door liet beïnvloeden. Het is reden voor Ons Mooi Epe om opnieuw een bus in te zetten voor het vervoer van Epe naar Arnhem vv. Meerijden kost slechts tien euro. De bus vertrekt om 16.00 uur vanaf De Loreley. Belangstellenden kunnen zich melden via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

 

Laat je reactie achter

Reageer als gast

0
algemene voorwaarden.
  • Bert de Weerd

    Dat klinkt als een mooie uitkomst. Het gedeelte t/m de Norelbocht heeft duidelijk meer uitritten en onoverzichtelijke zijstraten dan het rechte stuk naar de op en afritten naar de snelweg. Lijkt mij prima zo, maar ken de details natuurlijk (nog) niet. Wanneer het met borden en belijning e.d. maar duidelijk wordt gemaakt waar de 60 zone wordt verlaten. De wegbeheerder laat hier helaas nogal eens steken vallen.

 

Iets melden of vragen?
[email protected]

 

Terzijde

Het blijft maar doorgaan met het gesjoemel om Lelystad Airport te kunnen openen. Nu is er hevig gefraudeerd met de berekeningen van de gevolgen voor het milieu. Het wordt onderhand lachwekkend. Lees het verhaal en kijk naar de reportage op de site van Een Vandaag. Hoe dat kan? Simpel. Het onderzoek is gedaan door luchtvaartliefhebbers in opdracht van het ministerie dat wil dat Lelystad Airport door gaat. Dan zorg je er voor dat de uitkomst geheel naar wens is en niets het doel in de weg staat. Het doel heiligt de middelen.


Onder het motto dat alle kleine beetjes helpen en je maar nooit weet of het je geld oplevert (die kans lijkt ons groter dan een hoofdprijs in de Staatsloterij of Postcodeloterij) is het goed dit even te lezen, vooral als u niet wilt dat hier straks vliegtuigen zo'n verschrikkelijke herrie gaan maken, dat een normaal gesprek voeren er niet meer in zit.



De gemeente heeft een beheersplan opgesteld voor het 'Vitensbos', het deel van het Eper bosgebied waar drinkwater wordt gewonnen. Eén van de speerpunten is 'wetten en regels naleven'. Dat suggereert dat dit elders niet gebeurt. Typisch.


Wat een akelige dienstklopper die dit heeft gedaan! Ontslaan, die minkukel! En dan de gemeente en politie, die geen reactie willen geven omdat het nog 'onder de rechter' is. Zó flauw, wees een 'vent' en erken gewoon dat er iets gruwelijk is mis gegaan.

IMG 20191005 WA0002

Klik er op voor een vergroting en zie dat alle hoop op ons is gevestigd.


de heerdKlik er op voor meer informatie.


 

Copyright www.epernet.nl

Niets mag zonder toestemming van de redactie worden overgenomen.