Bij ons in Brazilië. 194: Nederlandse grond

Nederlanders (2)Zondag, 25 october: een  snikhete dag van ver over de 30 graden. In de wat koele avond volgden wij een Braziliaanse tv-documentaire over het Mauritshuis in Den Haag. Langs de statige, deftige zalen passeerden ons kunstwerken van de Nederlandse schilders van de Gouden Eeuw. Grote namen zoals Vermeer, Frans Hals, Jan Steen, Potter, Rembrandt en vele anderen werden met eerbied genoemd en sommige van hun werken vakkundig uitgelegd, zoals het ‘Meisje met de parel' en 'De Stier van Potter'.  

Onder hen kreeg ook speciale aandacht een werk van een landschapschilder uit Haarlem met de doodgewone naam van Frans Post. Hij werd als kunstenaar meegenomen naar Zuid-Amerika door Prins Maurits van Nassau, die een tijdje gouverneur was van de Nederlandse kolonie in het noordoosten van Brazilië. Meer over die periode kun je hier lezen.

Het vreemde met Prins Maurits van Nassau was dat hij in Brazilië meer bekendheid geniet dan in Nederland en dat het gevoel van eerbied voor zijn sterke persoonlijkheid als bestuurder nog steeds verder leeft. Hier in Brazilië en vooral in het noordoosten van het land wordt hij vaak geschetst als de grote vernieuwer en iemand die van de kolonie een goede samenleving probeerde te maken met de drie toen geldende godsdiensten. De Nederlandse protestantse kolonisten met de Braziliaanse traditionele gekoloniseerde katholieken. Verder in de streek rond Recife was er ook een goede verstandhouding met de vele gevluchte joden uit Portugal.
 
In het Mauritshuis hangen drie werken van Frans Post. Zij laten zien hoe het landschap van Brazilië door zijn ogen er uitzag. Hij was de eerste Europese schilder die het landschap van dat nieuwe continent schilderde. Dus ook voor Brazilië was deze Nederlander een belangrijke kunstenaar. Meer over Frans Post kun je hier lezen.

Nederlanders (1)

Nederlanders (3)

Het volgende schilderij van Post werd gedurende het tv-programa ook even uitgelegd. 'Zicht op het eiland Itamaracá', waar de Nederlanders aan land waren gekomen.
Er staan twee Nederlanders op, van wie er eentje naar de overkant zwaait en twee slaven, die draag- en dienstwerk verrichten. In die tijd behoorde de slavernij tot de door God ingegeven moraal. Midden in de achtergrond ook een zandsverschuiving, wat dus ook al in die tijd veel voorkwam.

Nederlanders (4)

In deze streek zijn wij nu even ons toch al rustige leventje in Belo Horizonte aan het vervangen voor een week vakantie in een leuk en goed gelegen hotel aan het beroemde, maar toch rustige, met riffen bezaaide strand van Maragogi, 140 kilometer ten zuiden van Recife.

Nederlanders (5)

Nederlanders (6)

Nederlanders (7)

Nederlanders (8)

Gewoon heerlijk even niks doen en ons overgeven aan strandactiviteiten, zoals lopen en liggen, lezen en luieren, zwemmen en pootjebaden in het ondiepe en warme water. Dus gewoon lekker de natuur vieren.

De diepe zeewateren van de Atlantische oceaan liggen vóór de riffen, wat goed te zien is op de eerste foto, in de verre verte. En de ondiepe visrijke wateren liggen tussen de riffen en het strand. Voor niet-zwemmers en snorkelaars een paradijs.

Volgende week een eigen foto-impressie van dit mooie stukje Brazilië.

 

Laat je reactie achter

Reageer als gast

0
algemene voorwaarden.
  • Geen reacties gevonden

Terzijde

samen

Houd vol, we moeten met z'n allen door deze crisis. Houd rekening met elkaar en wees extra lief voor iedereen die dat nodig heeft.

 

Copyright www.epernet.nl

Niets mag zonder toestemming van de redactie worden overgenomen.