Bij ons in Brazilië. 136: Foto’s en beelden

Een jonge kunstzinnige neef, Pedro David, is uitgenodigd om een zaal van het kleine stadsmuseum bij het Vrijheidsplein in te nemen en daar zijn nieuwe collectie foto's aan het grote publiek te tonen.

beeldig (1)

Natuurlijk hebben Rosana en ik een middag gereserveerd om zijn werken van dichtbij te bewonderen.
De betiteling van zijn expositie, Fase Catarse, vonden wij wat uitzonderlijk, omdat het woord 'catarse' een weemoedige en trieste klank inhoudt. Menselijk gezien is het een toestand waarin de persoon zich helemaal ledigt van al zijn emoties en die naar buiten probeert te gooien. ‘Een purificatie van de ziel door middel van een emotionele explosie, veroorzaakt door een drama’, las ik op Wikipedia.
En dat drama was het plotseling overlijden aan kanker van zijn nog jonge moeder, mijn ex- schoonzuster.

beeldig (2)

In het eerste gedeelte een serie grote foto's van de pas geleegde flat waarin hij en zijn moeder, na haar scheiding, jarenlang hebben samengewoond. Het wat bleke zonlicht vond weemoedig zijn weg door de niet zo heldere ramen. De schaduw van zijn vele foto's aan een tegenmuur verdwijnen langzaam in het niets.

beeldig (3)

Het niets gaat nu overheersen in de lege ruimte.

beeldig (4)

Wat vreemde en nu niet alledaagse objecten in en bij zijn vroegere flat vroegen om aandacht.

beeldig (5)

In een geschapen ruimte tussen de leegheid van de flat en onbenulligheid van de objecten, een onzinnig triplexkamertje waar één of twee toeschouwers, zittend op een oud en vaal runderkleed, wat foto's uit het leven van Pedro en zijn moeder kunnen aanschouwen. Ze worden getoond op een stuk van de witte onderjurk van zijn moeder. Wat onheimelijk en zelfs luguber, als je dan ook nog de lege fotolijst aan de vouwmuur bekijkt.

beeldig (6)

Voor mijn neef een ware 'catarse'fase, maar voor de toeschouwers een wat vreemde en niet alledaagse ervaring.
Gelukkig hadden wij nog tijd om ook even de hoofdzaal in een nevengebouw van het stadsmuseum in te lopen en bij de heilige beelden uit de Baroktijd onze leegheid weer wat geestelijk op te vullen.

beeldig (7)

De hoek waar enkele zeer waardevolle houten beelden van Sint Ana, de moeder van Maria en oma van Jesus, stonden, met in het midden en rechts daarvan het beeld met de hoge rugleuning, uitgesneden door de beroemde beeldhouwer Aleijadinho.

beeldig (9)

Verder nog wat indrukken van andere houten beeldengroepen van bekende volksheiligen, alleenstaand of geïnstalleerd in kleine huiskapelletjes die in de zit- en vooral slaapkamer op een versierde tafel tegen de muur stonden van bijna ieder huis in de stadjes van het koloniale tijdperk. In die tijd was Portugal nog de baas en die transporteerde duizenden tonnen goud en andere edelmetalen uit dit land naar het moederland.

beeldig (10)

beeldig (11)

beeldig (12)

Na de leegheid van de ‘catarse’ van neef Pedro David toch nog een ‘volle’ en rijke middag aan het Vrijheidsplein.

Volgende keer meer over wat dit Plein te bieden heeft.

 

Laat je reactie achter

Reageer als gast

0
algemene voorwaarden.
  • Geen reacties gevonden

Iets melden of vragen?
[email protected]

Copyright www.epernet.nl

Niets mag zonder toestemming van de redactie worden overgenomen.